Bonito - Reisverslag uit Bonito, Brazilië van Jasper Pardoel - WaarBenJij.nu Bonito - Reisverslag uit Bonito, Brazilië van Jasper Pardoel - WaarBenJij.nu

Bonito

Door: Jasper

Blijf op de hoogte en volg Jasper

27 Januari 2023 | Brazilië, Bonito

We komen in het begin van de avond aan in Bonito. De eerste dag (of eigenlijk avond dus) bewandelen we enkel de hoofdstraat waar alle winkeltjes zitten. Het valt direct op dat Bonito heel toeristisch is, al zijn het wel voornamelijk Braziliaanse toeristen. We eten bij Juanita, op aanraden van een Braziliaans gezin wat we in Pantanal hadden leren kennen. Ook voor wat betreft ons gerecht laten we ons door hen leiden; het wordt Pacu na Brasa. Het blijkt een heerlijke gegrilde lokale vis te zijn… Smullen geblazen, lang geleden dat we zo’n lekkere vis op hebben! Later zoek ik nog even op internet op wat de Pacu eigenlijk voor vis is. Het beestje kan ongeveer een meter lang worden, is familie van de piranha en heeft een gebit wat lijkt op dat van de mens.

Dag 2

Op de tweede dag (de eerste dag dat er activiteiten op de planning staan) gaan we naar 'Ceita Core'. We komen aan bij een soort van ranch, van waaruit we een onderwatergrot bezoeken en een rondje maken door een mooi park met watervallen. Deze trip had voor ons niet persé gehoeven, maar maakt onderdeel uit van een package deal met activiteiten.

De grot is in totaal 151 meter diep. Duikers zijn niet verder gekomen dan 71 meter diep. Bij deze excursie kan je een meter of vijf/zes de grot inzwemmen. Bij het betreden van het water, zie je direct hoe enorm helder het water is. De grot ziet er ook gaaf uit, dus ik waag een poging om een paar meter de grot in te zwemmen. Na het aantrekken van mijn watershirt (ik was bang dat ik mijn rug ergens aan open zou halen), neem ik een flinke hap adem en duik ik de grot in. Ik schat dat ik op zo’n drie/vier meter zit, wanneer ik niet mijn rug, maar mijn bolleke langs de grot voel schrapen. Kak! Dat zou wel eens een lelijk wondje kunnen zijn. Gelukkig is er een EHBO-er bij die netjes een verbandje aanbrengt, al zitten mijn wateractiviteiten er voor vandaag wel op.

De watervallen zijn helaas niet heel boeiend. Op zich ook wel logisch als je net bij Iquazú bent geweest. Enige voordeel is wel dat het water hier heerlijk is om in te zwemmen. Enige nadeel daarbij is dan weer dat ik dus mijn koppie boven water moet houden…

Dag 3

In de ochtend bezoeken we 'Gruta do Lago Azul'. Deze grot is lang geleden door een boer ontdekt. Hij was bang dat er mensen in de grot zouden vallen en plaatste er een hek omheen. Pas in 1980 bedachten ze in Bonito dat ze er wellicht een toeristische trekpleister van konden maken. En zo geschiedde! Onder in de grot ligt een meer. De zon die door de opening schijnt en de mineralen in het leisteen van de grot, geven het water in de grot de prachtige diepblauwe kleur. Het blauwe meer, de stalactieten en stalagmieten én het zonlicht dat de grot inschijnt, geven samen een prachtig beeld. De vorming van de grot heeft zo´n 545 miljoen jaar geleden plaatsgevonden. De hele grot bestaat uit allemaal gangen en kanalen, die allen onder water staan en dus niet begaanbaar zijn. Hoe het water in de grot kan blijven is (mede daardoor) onbekend, maar men verwacht dat er ergens een ondergrondse rivier loopt.

In de middag zijn we naar Rio da Plata gegaan om te snorkelen. We hoorden wat wisselende verhalen over deze activiteit, maar zelf blijken we harstikke enthousiast. Zo zie je maar dat je de dingen soms zelf moet ervaren. De hele omgeving van de rivier is prachtig, het water is kraakhelder en er zit heel veel vis in de rivier. Sowieso is het ook een hele ontspannende activiteit, want buiten af en toe met je armen bewegen, hoef je verder niets te doen dan te drijven… De rivier doet de rest! De vissen zijn misschien niet heel spannend, maar het hoeven ook niet altijd schildpadden of hamerhaaien te zijn. Af en toe kan je in deze rivier echter kaaimannen en anaconda’s tegenkomen, al blijven voor ons de harnasmeerval en de dorade de meest bijzondere vissen die we zien. Door het heldere water, geven de zonnestralen in het water af en toe ook hele gave beelden. Al bij al echt een heerlijke middagbesteding!

Vanuit Bonito…

… rijden we terug naar Campo Grande, waar we één nacht slapen en vervolgens de dag erna naar São Paulo vliegen. Ook hier blijven we maar één nacht, want over São Paulo hebben we nog niets positiefs gehoord of gelezen. We gaan met de bus door naar Paraty. Hier blijven we twee nachten, om daarna voor nog een onbepaald aantal nachten door te gaan naar Ilha Grande (een tropisch eiland gelegen tussen Paraty en Rio de Janeiro), om vervolgens de laatste dagen te besteden in Rio de Janeiro en omgeving.

• 28 Januari 2023 - 17:41

Bernadet En Henk:

Prachtig daar!

En dan ineens ben je een half jaar verder...

Geniet van jullie laatste prachtige reisdagen!

Alvast veilige thuisreis...

• 28 Januari 2023 - 19:14

Cor En Tonny:

Mooie groene omgeving,prachtige foto's vooral die je van de grot genomen hebt

Geniet nog van de laatste weken.

• 03 Februari 2023 - 08:35

Thierry :

Wat een heerlijke reis door dit werelddeel. Dank voor het ons meenemen in jullie avonturen.

zeg, kun je niet zulke mooie verhalen schrijven wanneer jullie weer terug zijn in NL? [e-1f604]