En toen was het gedaan met de pret! - Reisverslag uit 's-Hertogenbosch, Nederland van Jasper Pardoel - WaarBenJij.nu En toen was het gedaan met de pret! - Reisverslag uit 's-Hertogenbosch, Nederland van Jasper Pardoel - WaarBenJij.nu

En toen was het gedaan met de pret!

Door: Jasper

Blijf op de hoogte en volg Jasper

15 Februari 2023 | Nederland, 's-Hertogenbosch

19 maart 2022; de dag dat we onze vliegtickets boekten van Amsterdam Schiphol naar Cartagena in Colombia. Geen retourticket, maar een enkel ticket. De eerste stap van ons grote reisavontuur (en misschien wel het grootste avontuur van ons leven) is gezet! Op 4 juli 2022 zouden we vertrekken, om vervolgens pas in februari 2023 terug te komen. Wat we toen echter niet wisten, is dat er boerenprotesten zouden komen, waardoor Nederland op 4 juli 2022 volledig plat gelegd zou worden. We zijn uiteindelijk een dagje eerder op 3 juli 2022 vertrokken. En jongens jongens jongens… Wat een MEGA-FUCKING-FANTASTISCHE tijd hebben we gehad!

Inmiddels zijn we…

… 14 vluchten, 12 duiken, 41 bustochten (waarvan 7 nachtbussen), 226 nachten in een tekort bed slapen, 90 ho(s)tels/appartementen (inclusief ziekenhuisovernachting en een “cruise”), 4 overnachtingen in een tent en meer dan 2.000 wandelkilometers verder, zijn we weer terug in Nederland. Hebben we iets uit Nederland gemist? Los van familie en vrienden werkelijk helemaal niets! We hoorden van mensen die al eerder lange tijd gereisd hadden, dat zij het op een gegeven moment tijdens hun reis als “vervelend” ervaarden om uit een backpack te leven. Of dat zij simpele dingen als een pot pindakaas of iets dergelijks misten. Wij kunnen zeggen; geen enkele ervaring mee! Zelfs de veel te korte bedden irriteren me niet!

De highlights

Veel mensen vroegen ons wat nu onze top vijf van mooiste dingen is die we gezien en/of beleefd hebben. Eerlijk gezegd is dat niet te zeggen; we hebben zo ontzettend veel gave dingen gezien en gedaan, die ieder op zijn eigen manier mooi en/of bijzonder waren.

Om er toch een paar te noemen die echt wel bijzonder veel indruk hebben gemaakt:

• - Het duiken met hamerhaaien bij Gordon’s Rock op Santa Cruz (Galapagos)! Dat waren er wel zo bizar veel… Toen we het wateroppervlakte weer bereikten, gaf zelfs de divemaster aan dat hij hiervan onder de indruk was. Iedere keer als ik hier weer over vertel, merk ik dat ik weer dusdanig begin te stuiteren, dat zelfs Skippy er jaloers op zou zijn.
  • - Het duiken met de Manta Ray’s in Ecuardor. Hoe ontzettend gaaf was het als deze lappen met een spanwijdte van zeven meter als “een deken” recht boven je gingen zwemmen! Dit heeft ook echt een enorm hoog stuitergevoel gegeven.
  • - Het wereldwonder Machu Pichu in Peru. In mijn opzicht zeker terecht op de lijst van zeven wereldwonderen. Niet alleen het bouwwerk, maar ook de omgeving. Bizar hoe de Inca’s dit in die tijd op die plek konden bouwen. Heel indrukwekkend!
  • - Het beklimmen van de 6.088 meter hoge Huayna Potosí in Bolivia! Ik heb het ding werkelijk kapot gevloekt en mezelf zo’n beetje iedere minuut van de beklimming afgevraagd waarom ik in hemelsnaam bedacht had om een 6.000-er te beklimmen, maar achteraf gezien ben ik echt mega trots dat ik het volbracht heb. Daarbij was de gehele ervaring er op terugkijkend wel écht héél héél gaaf!
  • - De vijfdaagse tocht van Tupiza naar Uyuni, met een bezoek aan Salar de Uyuni (de zoutvlakte) in Bolivia. Prachtig uitgestrekte landschappen en de oneindigheid van de zoutvlakte… Dat moet je niet “gezien”, maar “beleefd” hebben!
  • - De tocht per ferry van Puerto Montt naar Puerto Natales in Chili. Bizar om vijf dagen op een boot te zitten, continu tussen land te varen en toch slechts één klein nederzettinkje te zien. Een tocht waarbij we steeds verder Patagonië in gingen en waarbij het landschap steeds ruiger werd.
  • - De W-trek van ongeveer 100 kilometer in vier dagen in Parque Nacional Torres del Paine in Chili. Okay, misschien veel toeristen… Maar logisch ook, want de omgeving is prachtig! Soms zo parkachtig mooi, dat je verwacht dat het hele gebied door de mens is aangelegd.
  • - De gletsjer Perito Moreno in Argentinië. De grootte van het ijsplateau, de constante werking van het ijs… Echt een bizar natuurverschijnsel!
  • - Het spotten van maar liefst drie jaguars in de Pantanal in Brazilië. Hoeveel geluk kan je hebben? Sommige mensen zien er bij twee weken Pantanal niet eens één.

Okay… Dit lijstje wordt te lang. Ook de waspalmen van Salento, het uitgaan in Theatron in Bogota, het abseilen in de watervallen in Baños, het dineren bij restaurant Central in Lima, het vliegen boven de Nazca-lijnen, de rainbow mountain in Cusco, de jungle in Rurrenabaque (en dan met name de hysterische dertig seconden direct volgend op het spotten van de Anaconda), Parque Nacional Torotoro, de zilvermijnen van Potosí, (het raften op) de rivier Petrohue nabij Puerto Varas, de Koningspinguïns bij Tierra del Fuego, het hiken bij El Chaltén (met de rotsformatie Fitz Roy), de roadtrip op Ruta 40 in Argentinië, de watervallen van Iguazú en het eiland Ilha Grande horen bijvoorbeeld in dit rijtje thuis.

Nederland

Eigenlijk hebben we alleen maar “angst” voor onze terugkeer naar Nederland. Ik verwacht dat ik:

• - veel in discussie zal gaan met Patricia van de Nettorama. Ik: “Die prijzen kunnen echt niet kloppen niet Patries”.
  • - de expressiviteit van de mensen in Zuid-Amerika ontzettend ga missen. Tattoos, piercings, zeer uiteenlopende kledingstijlen, allerlei haarkleuren… Wat enorm fantastisch dat iedereen hier zich uit zoals hij of zij dat wil.
  • - vrij snel tot de conclusie kom dat een veel te volle Pax-kast veel minder overzichtelijk is dan een 65 liter backpack.
  • - weer opnieuw moet leren eten koken.
  • - het ga missen om het grootste gedeelte van de dag buiten te zijn.
  • - alle lieve (straat)honden hier ga missen. In zo’n beetje het hele continent stikt het van de honden! Een aangelijnde hond is een zeldzaamheid en in het gemiddelde restaurant is iedere hond gewoon welkom.
  • - er weer erg aan moet wennen dat ik de douche moet uitdrogen na het douchen.

Is het dan helemaal niet leuk om thuis te zijn? Okay, voor het eerst in lange tijd slapen we weer in een bed van 1,80 bij 2,20 meter… Dat is met bijna twee meter lichaamslengte best lekker. Ook moeders weer een knuffel kunnen geven is fijn! Daarbij is het carnaval bij thuiskomst, dus de overgang naar “het normale leven” vindt stapsgewijs plaats.

Tenslotte

Deze hele reis is werkelijk het beste wat me ooit is overkomen. Dit alles heeft mij en ons samen zoveel gebracht, daar kan in mijn ogen echt niets tegenop. Het nagenieten (lees: uithuilen) kan beginnen. Alle geluksdingetjes die we hebben gekregen voor een voorspoedige reis, hebben hun werk gedaan...

Travel is the only thing you buy that makes you richer!

• 15 Februari 2023 - 18:41

Nicole:

haha, de douche weer moeten uitdrogen na het douchen [e-1f602] Dat is wel een van de ellendigere dingen ja ;)

Fantastisch verslag weer, zoals al je verslagen.

Geniet toch ook weer thuis in NL en van carnaval, en van de mooie ervaring en herinneringen!

• 15 Februari 2023 - 19:27

Daisy :

Super mooi omschreven weer! Nu nog lekker nagenieten van jullie fantastische onvergetelijke reis [e-1f60d]

fijn dat we elkaar vandaag even hebben gezien [e-1f618]

• 15 Februari 2023 - 19:58

Thierry :

Nou, het verbaast mij niets dat deze reis een van de allerbeste gebeurtenissen was in jullie leven. Dat was goed te lezen.

Ik zou zeggen, breng de Latijnse kleur-, geur- en smaakstoffen gerust mee naar het Brabantse land.

Welcome back guys,

T.

• 15 Februari 2023 - 21:18

Henk Bernadet :

Fantastisch is zo te lezen nog niet genoeg uitgedrukt! Prachtige deze verhalen..

Weer ff wennen maar t went vast wel.

We gaan jullie verhalen missen mannen!

• 15 Februari 2023 - 21:31

Fleur:

Wat zullen jullie lekker slapen in het grote bed en inderdaad gelukkig zal het wennen aan het normale leven stapsgewijs gaan...Welkom thuis en hopelijk tot met de vastenavend!

• 15 Februari 2023 - 23:34

Conny:

Welkom thuis Menno en Jasper.

Jullie kunnen terugkijken en nagenieten van een prachtige reis.

Gr Rien en Conny