Tatacoa woestijn - Reisverslag uit Neiva, Colombia van Jasper Pardoel - WaarBenJij.nu Tatacoa woestijn - Reisverslag uit Neiva, Colombia van Jasper Pardoel - WaarBenJij.nu

Tatacoa woestijn

Door: Jasper Pardoel

Blijf op de hoogte en volg Jasper

26 Juli 2022 | Colombia, Neiva

Van de “kou” naar de hitte en weer terug naar de “kou”! Vanuit Popayán zijn we doorgegaan naar Viellavieja. Waar het in Popayán weer was om lange broeken en truien te dragen, zitten we in Viellavieja weer te puffen. En na Viellavieja gaan we naar onze laatste stop in Colombia; Bogota. Aangezien Bogota hoog ligt (ongeveer 2.800 meter boven de zeespiegel), zal het ook daar weer lange broeken en truien worden.

Maar eerst Viellavieja!

Waarom zijn we in Viellavieja? Vanwege de Tatacoa woestijn. We blijven ons verbazen over de verschillende landschappen in Colombia. Het enige wat we nog niet hadden gezien, was inderdaad woestijn. Ondanks dat het geen “echte woestijn” is, is het er prachtig. De woestijn ligt drie graden ten noorden van de evenaar tussen twee bergformaties en blijft zelfs in het regenseizoen grotendeels droog.

Bij aankomst wordt ons direct geprobeerd een aantal tours te verkopen. Ergens hadden wij het voorgevoel dat we aan deze tours niet zoveel zouden hebben, aangezien de gids Spaanstalig is (en wij nog niet zo goed Spaans kunnen dat we een gids kunnen volgen) en daarbij hadden we gelezen dat je de wandelingen in “de grijze woestijn” en “de rode woestijn” prima zelf kan doen. Gids afgescheept en zelf op pad! We hebben ons alleen af laten zetten door een Tuk Tuk aan het beginpunt, aangezien twaalf kilometer hiken door de brandende zon ons wat veel leek.

En wat was ook dit weer een prachtig landschap! Helaas geldt ook hier weer: de foto’s geven nog niet misschien weer hoe prachtig het in werkelijkheid is, al blijf je wel foto’s maken van dit fotogenieke stukje aarde. Soms had je het gevoel alsof je in een maanlandschap terecht was gekomen. Wel zijn we blij dat we in de ochtend zijn gegaan, aangezien het in de middag heel heet kan worden. Het bleek uiteindelijk ook prima zonder gids te doen zijn, al zijn we wel blij dat onze Tuk Tuk bleef wachten. Wij vragen ons af wat de meerwaarde van een gids is op deze plek.

De zonsondergang die in de rode woestijn schijnbaar heel mooi moet zijn, hebben we geskipt. Maar aangezien het vrij bewolkt is, verwachten we toch niet dat we de mooiste zonsondergang zouden hebben die je hier kan hebben.

• 26 Juli 2022 - 20:54

Henk & Petra :

Hoi Jasper en Menno, weer 2 mooie verslagen. Prachtige foto's erbij. Gr Pa en Ma

• 27 Juli 2022 - 08:45

Thierry :

De meerwaarde van een gids? De achtergrondverhalen?

En idd, het op foto vastleggen van een adembenemende omgeving lukt niet. Toch geef je een goede indruk met deze mooie foto’s

• 27 Juli 2022 - 11:56

Oswald:

Super gave ervaring. Achteraf vond ik 2 dagen door een woestijn rijden (met auto) een van mijn mooiste ervaringen uit Australië. Terwijl het op dat moment ergens redelijk saai was.

• 27 Juli 2022 - 13:10

Henk En Loes:

Wat een verscheidenheid aan landschappen. De natuur blijft je verbazen. Weer mooi verslag hoor !

• 27 Juli 2022 - 20:26

Fleur:

Ook op de foto’s ziet het er prachtig uit!
    Geniet nog daar! Op naar Bogota!

• 28 Juli 2022 - 09:02

Cor En Tonny:

Wat ëen mooi verslag weer en prachtige foto's,goeie reis verder naar Bogota xxx

• 29 Juli 2022 - 11:14

Bernadet Henk :

Schitterend Waaw! Moet je zeker in t echt zien denk ik…dus ook op de Bucket lijst erbij Haha. Genieten Mannen

• 29 Juli 2022 - 19:58

Hans V Erp En Conny Van Hout:

Hey mannen. Wederom een mooi reisverslag. Ben elke keer weer benieuwd wat jullie nu weer meegemaakt hebben. Blijf me elke keer weer verbazen wat er toch voor mooie dingen op moeder aarde te zien zijn. Tot jullie volgende verslag en blijf vooral mooie foto's maken

• 29 Juli 2022 - 22:32

Judith:

Gaaf weer!

• 02 Augustus 2022 - 19:52

Daisy :

Wederom weer een mooi verhaal met prachtige foto’s
    Geniet ervan !!

• 12 Augustus 2022 - 12:48

Marijke & Mario:

De aarde heeft vele gezichten de een nog mooier dan de ander soms laat je een stukje van je hart ergens achter omdat het on/uitgewist blijft hangen bij je, hartverwarmend avontuur nog steeds zonder einde in zicht, genieten voor jullie maar ook voor ons allen hier aan deze kant van de aardbol!