Cañón del Colca - Reisverslag uit Chivay, Peru van Jasper Pardoel - WaarBenJij.nu Cañón del Colca - Reisverslag uit Chivay, Peru van Jasper Pardoel - WaarBenJij.nu

Cañón del Colca

Door: Jasper

Blijf op de hoogte en volg Jasper

12 September 2022 | Peru, Chivay

Onderweg van Arequipa naar Puno, hebben de we Cañón del Colca bezocht. Een lange vallei waar veel landbouw plaatsvindt, waardoor er tegen de valleihellingen prachtige terrassen zijn ontstaan. Qua kleur zitten we blijkbaar niet in de juiste periode. Om prachtige groene terrassen te kunnen zien, kan je het beste in april deze omgeving bezoeken. Al moet ik zeggen dat de uitzichten nog steeds prachtig zijn, als je wat dieper de vallei in gaat. Onderweg krijgen we veel uitleg over de agricultuur en hoe er in deze omgeving met de waterhuishouding om wordt gegaan. Op de eerste dag hebben we ook nog een bezoekje gebracht aan de thermaalbaden.

Het is dat we er niet genoeg tijd voor hadden, aangezien we ons langzaam voor moeten gaan bereiden op de Salkantay Trail. Ik ben er echter van overtuigd dat de Cañón del Colca een geweldige omgeving is om meerdaagse trekkingen te doen, zoals we dat ook tijdens de Quilotoaloop in Ecuador hebben gedaan.

De Andes-Condor

Waar deze vallei ook bekend om staat, is de Andes-Condor. We hebben deze al in Colombia gespot, maar wat we daar hebben gezien, komt niet eens in de buurt van wat we in Cañón del Colca hebben gezien. We zijn getrakteerd op werkelijk een vliegshow van meerdere Condors tegelijk… Wat een spektakel en wat blijven het imposant grote vogels (een spanwijdte tot wel 3,2 meter)! Daarbij is het decor waar ze vliegen ook vele malen mooier, met de diepe vallei waar ze doorheen vliegen, om vervolgens weer recht boven je te vliegen.

Je zou het bijna vergeten...

… maar de weg van Arequipa naar Cañón del Colca is ook prachtig. Ook al is het kaal (er groeit op deze hoogte niet veel)… De bergen zijn prachtig! De hoogste bergpas die we over zijn gegaan ligt op 4.900 meter hoogte. Vanaf de weg kan je ook nog de actieve vulkaan Sabancaya zien, waar nog steeds rook en stoom uitkomt. Onderweg komen we ook nog verschillende kuddes lama’s, alpaca’s en vicuña’s tegen.

Voor wat betreft die actieve vulkaan Sabancaya, leren we later nog iets met betrekking tot Juanita (die van dat verslag over Arequipa). Door de laatste uitbarsting in 1995 is de ijskap van de Ambato gesmolten. Was de Sabancaya niet uitgebarsten, had Juanita mogelijk nog onder het ijs gelegen…

• 13 September 2022 - 09:55

Henk & Petra :

Weer een heel mooi verslag en leuke foto's . Gr Pa & Maxxx

• 13 September 2022 - 12:50

Cor En Tonny:

Mooie foto's met weer een heel ander uitzicht,kaal maar wel mooi.
    Enjoy!!

• 18 September 2022 - 16:27

Mario En Marijke:

Geweldig verhaal over de condors, die spanwijdte onvoorstelbaar, die passen in de breedte hier niet binnen ghighi, het lijkt me geweldig deze eens in het echt te aanschouwen, we genieten dus dubbel van je (jullie) verhaal en de fotoś we beleven zoals je (jullie) schrijven letterlijk alles mee, ook al is het op duizenden kilometers afstand, op naar de volgende bladzijde van jullie grote avontuur, pas goed op jezelf en op elkaar xx blijf gezond!