De Nazcalijnen - Reisverslag uit Nazca, Peru van Jasper Pardoel - WaarBenJij.nu De Nazcalijnen - Reisverslag uit Nazca, Peru van Jasper Pardoel - WaarBenJij.nu

De Nazcalijnen

Door: Jasper

Blijf op de hoogte en volg Jasper

08 September 2022 | Peru, Nazca

Op de Machu Pichu na misschien wel de meest bekende bezienswaardigheid van Peru; de Nazcalijnen. Over deze lijnen gaan veel theorieën, maar over geen enkele theorie zijn er concrete bewijzen. Waarschijnlijk dateren de tekeningen uit de periode eerste eeuw voor Christus en 900 na Christus. Vliegen werd toen nog niet gedaan, dus hoe heeft men destijds deze tekeningen zo strak uit kunnen zetten. En een nog betere vraag; met welk doel? Mogelijkheid hebben/hadden de tekeningen een relatie met de astronomische kalender, werden ze gebruikt om goden te vereren óf vormden ze een kaart van een onderaardse waterloop. Ook niet geheel ondenkbaar, aangezien het de mensen in dit droge gebied in vroegere tijden goed zou kunnen helpen.

Hoe dan ook, bijzonder is het zeker om te zien! Met een kleine Cessna 207 waar we slechts met ons zessen in zaten (wij inclusief twee piloten), gingen we de lucht in. De spanning zat er goed in bij een aantal van ons. We waren wel gewaarschuwd dat het niet verstandig is om vlak voor de vlucht te lunchen, aangezien het er nogal heftig aan toe gaat. Maar ondanks dat er met regelmatig mensen ziek uit de vliegtuigjes komen en de kotszakjes al klaar liggen, hebben wij ze gelukkig niet nodig gehad. Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ik het wel begrijp; de vliegtuigjes maken heftige bochten bij iedere tekening die je zowel linksom als rechtsom benaderd.

Bij de eerste tekening dacht ik nog even dat het tegen zou gaan vallen. De eerste tekening is de walvis en gelukkig blijkt dit de enige tekening die in mijn optiek niet heel zichtbaar is. De overige tekeningen hebben we wel heel duidelijk gezien. In de volgorde astronaut, hond, aap, kolibrie, spin, condor, albatros, papegaai, handen en boom hebben we de tekeningen gezien, variërend van een lengte van 35 tot 230 meter.

De tekeningen zijn ontstaan als gevolg van verplaatsing van stenen in de woestijn. Ze zijn schijnbaar totaal niet diep, maar aangezien het hier praktisch nooit regent (enkele millimeters per jaar) en de wind zeer kalm is, zijn de tekeningen goed zichtbaar gebleven. Al bij al een heel mooi en bijzonder gezicht.

De stad Nazca…

… biedt verder weinig! Of zeg maar gerust niets. We hebben er na onze vlucht over de Nazcalijnen enkele uren moeten wachten om de nachtbus naar Arequipa te kunnen pakken. Waar de aarde in Paracas en Ica nog rustig is gebleven, hebben we hier wel een kleine aardschok waargenomen.

• 09 September 2022 - 08:17

Thierry :

Zoveel avonturen in een ‘vakantie’. Wat een feest!

• 09 September 2022 - 20:23

Pa En Ma:

M

• 11 September 2022 - 11:58

Bernadet En Henk:

Mannen,
    Gelukkig weer veilig aan de grond, en dit ook weer meegemaakt!
    Fijne voortzetting!

• 11 September 2022 - 16:41

Henk & Petra :

Dat hebben jullie ook weer mee gemaakt. Gelukkig veilig aan de grond. Op naar het volgende avontuur. Gr Pa en Ma