En toen waren we met z'n 4-en! - Reisverslag uit Lima, Peru van Jasper Pardoel - WaarBenJij.nu En toen waren we met z'n 4-en! - Reisverslag uit Lima, Peru van Jasper Pardoel - WaarBenJij.nu

En toen waren we met z'n 4-en!

Door: Jasper

Blijf op de hoogte en volg Jasper

05 September 2022 | Peru, Lima

Onze eerste dag in Peru stond in het teken van het ontvangst van Maikel [e-38] Thomas. Aangezien wij al rond het middaguur in Lima waren gearriveerd, mochten wij nog door het hectische verkeer van Lima een retourtje airport doen om ze op te wachten. Met kartonnen bordjes met daarop ‘Señor Hille’ en ‘Señor Ilegems’ stonden we dan ook paraat toen de vlucht uit Amsterdam landde. Ontzettend tof om elkaar weer te zien! Overigens twee van de drie taxiritten ruzie gehad met de taxichauffeur… Ik blijk dan opeens heel goed Spaans te kunnen!

Het historische stadscentrum

De eerste dag hebben we een free walking tour in het historische stadscentrum van Lima gehad. Lima is een enorm grote stad, maar het historische stadscentrum (komt ook weer voor op de UNESCO-werelderfgoedlijst), is redelijk overzichtelijk. We krijgen onder andere uitleg over de verschillende pleinen, belangrijke gebouwen, de invloed die aardbevingen hebben gehad op de gebouwen en de stad én hoe we de officiële monumenten herkennen. Leuke tour om onze trip in Peru lekker rustig te beginnen. Zelf hebben we na de toer nog ‘Basílica y Convento de San Franisco de Asis’ bezocht onder begeleiding van een gids. Normaal gesproken ben ik niet zo’n fan van kerken, kathedralen, etc., maar deze was het bezoeken zeker waard. Met name de prachtige bibliotheek en de graftombes waren indrukwekkend… Het moet lekker geroken hebben in de basiliek tijdens de zondagsmis! Foto’s maken was helaas niet toegestaan.

Van plaats vier naar plaats twee!

Enkele maanden geleden stonden we een biertje te drinken in de stad en spraken we (Menno, Maikel, Thomas en ik) met de ober van café Het Veulen over reizen. Hij vertelde dat hij naar Peru ging, waarop ook onze (wereld)reis ter sprake kwam. Zijn tip: boek een tafeltje bij restaurant Central in Lima! Met enige moeite (je moet echt máánden van te voren reserveren), is het Maikel toch gelukt nog een tafeltje te reserveren. Bedankt voor de tip Luc!

Op dat moment stond restaurant Central in Lima bekend als het vierde beste restaurant ter wereld. In Europa zou dit betekenen dat een avondje dineren “onbetaalbaar” is, maar de prijzen hier in Peru liggen net wat anders. Al is het nog steeds niet goedkoop; we kunnen van de prijs per persoon ook tien nachten slapen met z’n tweeën… Inclusief ontbijt!

Toen we anderhalve maand geleden in Colombia verbleven, zagen we dat de lijst van beste restaurants 2022 was gepubliceerd. Restaurant Central stond niet meer op plaats vier, maar op plaats twee! Op nummer één staat overigens een Deens restaurant.

En hoe was het? Fantastisch! Bij de entree stond een betonnen tafel waarop alle ingrediënten werden getoond die de avond gebruikt zouden worden en waar we de eerste uitleg over het menu kregen. Het menu is op basis van hoogte- en dieptemeters, waarbij geldt dat MBLS staat voor Meters Beneath Sea Level (ingrediënten uit de zee) en MASL staat voor Meters Above Sea Level (ingrediënten van het land). De ingrediënten kwamen voornamelijk uit regio’s aan de kust, het Amazone-gebied en het Andes-gebergte.

Om even te sfeer te beschrijven; aan tafel wordt je stoel aangeschoven, naar het toilet ga je onder begeleiding, ondertussen wordt je servet uitgeklopt en opnieuw gedrapeerd en voor er ook maar iets op tafel komt aan eten of drinken, komt er een bakje met warmvochtige doekjes op tafel, waar je jezelf mee kunt opfrissen. Het bakje wordt op tafel gezet, het dekseltje wordt er keurig afgehaald… En boerenlul dat ik ben, pak ik één van de doekjes en dank ik zeer formeel in mijn beste Spaans de gastheer (best netjes toch?!). Terwijl ik bezig ben met mijn handen op te frissen, zie ik de andere hand van de gastheer met een soort groot pincet het andere warmvochtige doekje Menno aanreiken… Ik had het kunnen weten, het is hier natuurlijk niet de bedoeling dat je zelf het doekje pakt. “Disculpe señor… I come out Velddriel”.

Bij de reservering moest je al aangeven of je een lokaal of intercontinentaal menu wilde. Wij kozen voor het lokale menu. De avond zelf konden we nog aangeven of we twaalf óf veertien gangen wilden en of we een lokaal óf intercontinentaal wijn-/drank arrangement wilden hebben. Bij een lokaal menu past naar ons idee ook het best een lokaal wijn-/drankarrangement en nu we er toch zijn.. Doe maar veertien gangen!

Man man man… Veertien culinaire orgasmes gehad! Werkelijk tongstrelend… Iedere smaakpapil in mijn mond is gestimuleerd! Zeer verfijnde producten en ingrediënten (met name kruiden) waarvan ik niet eens wist dat het bestond. Krab, inktvis, octopus, grouper… Allemaal even lekker! Na afloop hebben we rondje gedaan en aangegeven of we er 1) meer van hadden verwacht, het 2) aan onze verwachtingen heeft voldaan, óf 3) onze verwachtingen heeft overtroffen. Voor mij geldt dat het aan mijn verwachtingen heeft voldaan, maar dat komt vooral doordat mijn verwachtingen echt héél erg hoog waren (het is niet voor niets de nummer twee van de wereld)!

A-once-in-a-lifetime-experience; creditcard door de gleuf halen, afritsbroek weer aan en weer terug het “normale” backpackersleven in…

Barranco en de Malecon

Voor we Lima verlaten, hebben we nog een georganiseerde toer gemaakt door de wijk Barranco. Een hippe wijk waar het er allemaal wat rustiger aan toe gaat dan in veel andere delen van Lima. Er wordt hier veel aandacht besteedt aan street-art in de vorm van graffiti. Prachtige creaties mogen aanschouwen, waarbij we uitleg kregen over de verschillende kunstwerken en artiesten. Door het kleurrijke geheel en de gemoedelijkere sfeer, is de wijk Barranco eigenlijk nog leuker om te verblijven dan het populaire Miraflores waar wij slapen.

Op de terugweg naar Miraflores, zijn we over de Malecon van Lima gelopen. Deze aan de zee gelegen soort van boulevard is eigenlijk een aaneenschakeling van mooie parkjes en dure op zee gerichte appartementen, aangevuld met een tegen de kliffen van Lima aangebouwd winkelcentrum, vol luxe winkels en restaurantjes. De laatste stop op onze terugweg was het park van de liefde… Mooi moment om te stoppen!

• 05 September 2022 - 18:51

Mario En Marijke:

Wederom een geweldig verhaal tover je weer uit je hoed, het water staat ons aan de lippen bij het lezen van jullie avontuurlijke 14 gangen diner, met zijn vieren zullen jullie dolle pret hebben, even andere verhalen van en naar elkaar, geniet ervan met zijn vieren mannen, want voor jullie het weten zijn jullie weer met zijn2.en, heel veel plezier maak er een onvergetelijke tijd van met zijn 4tjes Be Safe all xx

• 05 September 2022 - 19:37

Robin:

Wat lekker man dat jullie daar zo genoten hebben!! Have fun met zijn 4-en. Groetjes

• 05 September 2022 - 20:40

Henk & Petra :

Wat een geweldig verhaal. Jullie hebben echt genoten van het diner. Maak er mooie weken van met z'n vieren. Genieten!!!! Gr Pa en Ma

• 05 September 2022 - 21:14

Bernadet Henk:

Super leuk zo culinair te eten....Al moet ik zelf niet aan die gerechten denken die jij daar opnoemt! haha. Ik ben meer van de bloemkool met gekookte aardappels en biefstukje.
    Maar geweldig dat jullie hier toch maar geweest zijn....nu je er toch bent.
    Gezellig met zijn viertjes.....nu. Heel veel plezier en weer een super leuk verslag Jasper.

• 05 September 2022 - 21:20

JW En Beppie :

Ik zie het voor me, je verhaal in het esquise restaurant. 14 gangen nog wel! Op internet opgezocht….
    Fijn om met z’n 4en te zijn.
    Heel veel plezier verder en kijk uit naar het volgende avontuur.
    Take care!

• 05 September 2022 - 21:41

Inge Schuurbiers:

Oooooh heeerlijk Jasper!!! Wat een fantastische culinaire ervaring. Wij genieten op afstand met jullie mee, maar zou liever even over komen voor een dinertje met jullie! Veel plezier met z’n vieren!! Liefs xxxx

Wat kun je toch leuk schrijven!!

• 06 September 2022 - 01:22

Mariska:

Wat heerlijk!!
    Vraag me wel af waarom jij zoveel ruzie maakt met de taxichauffeurs...

• 06 September 2022 - 23:05

Thierry :

De park van de liefde…. En toen en toen en toen??!

• 07 September 2022 - 20:32

Toon& Corrie:

Dat culinair gebeuren zie het al zo voor me. wat had ik daar graag bij geweest.