Avontuurlijk Baños - Reisverslag uit Baños, Ecuador van Jasper Pardoel - WaarBenJij.nu Avontuurlijk Baños - Reisverslag uit Baños, Ecuador van Jasper Pardoel - WaarBenJij.nu

Avontuurlijk Baños

Door: Jasper

Blijf op de hoogte en volg Jasper

23 Augustus 2022 | Ecuador, Baños

Vanuit Riobamba zijn we vertrokken naar Baños. Volgens de Lonely Planet een niet heel bijzonder stadje, het gaat hier vooral om de omgeving en wat er allemaal te doen is.

Maar om te beginnen ons hostel. In onze taakverdeling op reis is Menno ‘leading’ als het gaat om ho(s)tels uit te zoeken. Dit keer heb ik echter mijn voorkeur uitgesproken en uiteindelijk ook de keuze gemaakt. En laten we voorop stellen… Ons hostel is mooi en vooral prachtig gelegen in een vallei, vlak onder een brug, met zwembad, langs een wilde rivier!

Wat we uit de kaart alleen niet begrepen hadden, is dat we vanuit het stadje een zéér steile afdaling moeten nemen om ons hostel te bereiken. Nou is afdalen niet zo erg, maar afdalen betekent ook dat je ooit weer een keer moet klimmen. Dios mio… Wat een klim! En dat toch gemiddeld twee tot drie keer per dag, aangezien er naast ons hostel écht niets is in dit dal. Eerlijk… Het uitzicht blijft prachtig, maar voor iedere maaltijd, excursie, fles water etc. die hele klim nemen, is best pittig. We proberen dan ook maar zoveel mogelijk te combineren. Voor het betreft het uitzoeken van de ho(s)tels; ik laat het de volgende keer maar weer aan Menno over…

En dit is de gecensureerde versie!

De naam ‘Baños’

Eigenlijk wel een bijzondere naam voor een stad. Banos betekent in het Spaans namelijk toilet, althans… Zo kennen wij het woord banos inmiddels. Banos kan echter ook gebruikt worden voor badkamer en bad(kuip).

Baños heet voluit eigenlijk Baños de Agua Santa. Als we dat weer vertalen krijg je “Baden van het Heilige Water”. De stad heeft deze naam gekregen vanwege de vele vulkanische warmwaterbronnen in dit gebied. Veel mensen komen dan ook naar Baños vanwege de thermaalbaden. Hier zijn we ook een dagje geweest.

Overigens zijn wij in tegenstelling tot de Lonely Planet wel gecharmeerd van dit plaatsje. Okay, het is misschien wel heel toeristisch, maar vanwege de prachtige omgeving begrijpen we ook waarom. Waar je ook vanuit het stadje heen kijkt, in alle windrichtingen zie je prachtige bergen waartussen het stadje is gelegen.

En wat nog meer?

Op de eerste volledige dag dat we in Baños zijn, heb ik aan canyoning gedaan. Eigenlijk komt canyoning hier in Baños neer op een soort van abseilen door één van de vele watervallen die er in deze omgeving zijn. Ooit in Slovenië ook een dergelijke tocht gemaakt, maar daar was er veel meer sprake van natuurlijke glijbanen (uitgesleten in de rotsen) en sprongen. Hier in Baños ging je echter gesnoerd naar beneden. Je kon kiezen uit de makkelijke en moeilijke variant. Vanwege mijn voet die toch nog steeds dik wordt, gekozen voor de gemakkelijke. En jeetje… Blij dat ik voor de gemakkelijke heb gekozen! Was me dat een partijtje uitdagend (overigens wel ontzettend gaaf). Ergens ben ik wel erg benieuwd hoe moeilijk de moeilijke moet zijn!

Na canyoning, hebben we in de middag samen een hike gemaakt naar Casa de Arbol (Nederlandse vertaling: boomhut). De Lonely Planet omschrijft dit als een mega fotogeniek gebied. De route er naartoe was zeker niet verkeerd, maar om het nu echt fotogeniek te noemen… En Casa de Arbol bleek een beetje een uitgemolken trekpleister te zijn. Al hebben we wel leuke plaatjes van het schommelen boven de afgrond!

Verder hebben we ook de “Ruta des Cascades” (de route van de watervallen) afgelegd. En tijdens deze route hebben we een aantal mooie watervallen mogen aanschouwen. Tijdens deze toer ook de mogelijkheid gehad om een Tarzan-swing te maken door de vallei. Die kan ik natuurlijk niet laten schieten! In Costa Rica ooit hetzelfde gedaan, maar deze was toch wel net wat heftiger!

• 24 Augustus 2022 - 07:25

Jelle:

Vet hoor! Korte samenvatting: extreme activiteiten op het toilet

• 24 Augustus 2022 - 08:00

Fleur:

Wat een heerlijke avonturen mannen!
    Geniet!

• 24 Augustus 2022 - 09:14

Thierry :

What the f.. dat ziet er echt megaheftig uit! Of misschien lijkt het maar zo door de opnames?

• 24 Augustus 2022 - 09:14

JW En Beppie :

Wauw, dat jij dat durft! Ik had wel verhalen gehoord over jou bungeejump-avontuur, maar dit is ook een dingetje.
    Mooie filmpjes overigens.
    Nou mannen, ik heb het weer gelezen en een avontuurlijke voortzetting van jullie reis.

• 24 Augustus 2022 - 11:43

Henk & Petra :

Waw... dat was me weer een dagje zo te zien. Onze waaghals is goed bezig geweest. Tjonge jonge. Gr Pa en Ma xxx

• 24 Augustus 2022 - 13:12

Rien En Conny :

Mooi en nog veel plezier. Rien en Conny

• 24 Augustus 2022 - 14:38

Mario En Marijke:

whoopsss, je kan beter (nu we dit hebben gezien) eens nadenken om te solliciteren naar een reis om de wereld met activiteiten voor de reisleider(s) je bent echt een levensgenieter met een (engel) op je schouder, ik snap Menno (wel een klein beetje als toekijker) ;-) al bij al GENIET jullie hebben nog maanden te gaan, wat hebben jullie nog niet gedaan of gezien? Suc6 met je voet_uitkijken be fun Grtjes van het thuisfront!

• 24 Augustus 2022 - 19:10

Bernadet En Henk:

Nondeju Jasper, ge zou ter plekke in je broek doen

• 24 Augustus 2022 - 19:13

Bernadet En Henk:

Wat een heldensprong...niet normaal joh!
    En met de watervallen, schommel etc...poe poe.
    Kijk wel goed uit hoor met die wilde fratsen haha !
    T was weer spannend te lezen have fun en let goed op elkaar

• 02 September 2022 - 19:58

Bernadet Henk:

hey mannen,
    Nou Jasper, heldhaftig ! Menno is rustiger dan jij hierin heb ik het idee!
    haha. Hou m in t gareel Menno.....dat Jasper niet te gekke sprongen maakt !
    Of is hij ook nog beetje eigenwijs hierin haha.
    Nee hoor Jasper....ik vind t alleen doodeng die capriolen van jou !
    weer een spannend avontuur hoor !

• 03 September 2022 - 23:14

Daisy:

Wtf zoooo gaaffffff niets is te gek voor mijn poppedopje Hihi