Latacunga – Quilotoaloop en Volcan Cotopaxi - Reisverslag uit Latacunga, Ecuador van Jasper Pardoel - WaarBenJij.nu Latacunga – Quilotoaloop en Volcan Cotopaxi - Reisverslag uit Latacunga, Ecuador van Jasper Pardoel - WaarBenJij.nu

Latacunga – Quilotoaloop en Volcan Cotopaxi

Door: Jasper

Blijf op de hoogte en volg Jasper

28 Augustus 2022 | Ecuador, Latacunga

Het avontuurlijke Baños achter ons gelaten en ingeruild voor Latacunga. Ook in deze stad is er niet zo heel veel bijzonders te doen of te zien, maar vanuit hier kan je wel de Quilotoaloop maken en de vulkaan Cotopaxi beklimmen. Na een avondje gezellig gegeten en gedronken te hebben met twee Nederlandse gasten die we op de Galapagos eilanden hebben leren kennen, begonnen aan de Quilotoaloop.

Quilotoaloop

De Quilotoaloop is eigenlijk een driedaagse hike met als eindbestemming de vulkaan Quilotoa, continu op zo’n 3.000 tot 4.000 meter boven zeeniveau. Deze vulkaan is niet meer actief en in de krater bevindt zich een prachtig meer. Op advies van de Nederlandse gasten (en een klein beetje tijdsdruk gezien onze verdere planning) hebben we de eerste etappe geskipt. Dit betekent dat onze hike begon in het plaatsje Isinliví, waar we met de bus en taxi naar toe zijn gegaan. De eerste bestemming was Chugchilán. In totaal 17,6 kilometer gelopen door een prachtige vallei met her en der een uitdagende klim en sowieso prachtige uitzichten.

De tweede dag van Chugchilán naar Quilotoa gelopen. Hier konden we kiezen tussen de makkelijke en moeilijke route… Het leek wel “1 tegen 100”. Wij hebben gekozen voor de moeilijke route, aangezien de makkelijke route veelal over de verharde weg zou gaan. De route begon met het doorsteken van de vallei, met eerst een afdaling en vervolgens direct een hele steile klim. Na een kort “vlak” stuk, begon de klim van de vulkaan. Een flinke klim, maar deze is het waard… Het uitzicht over het kratermeer is prachtig! Om vervolgens in het dorpje te komen, moet er nog een paar kilometer afgelegd worden over de rand van de krater. Menno heeft deze genomen, zelf heb ik de omweg genomen en de andere kant van de kraterrand genomen. In totaal 23,1 kilometer afgelegd.

Verder was er in de plaatsjes Chugchilán en Quilotoa weinig te doen (of zeg maar gerust niets). Dat in combinatie met dat het in de avond ontzettend koud was, maakte het dat we twee avonden al vroeg onder onze drie/vier lagen dikke dekens lagen. Al hebben we in Quilotoa nog wel een prachtige zonsondergang gezien!

Dagtripje naar de vulkaan Cotopaxi

De op één na hoogste actieve vulkaan ter wereld (5.897 meter boven zeeniveau). De hoogste actieve vulkaan ligt in Argentinië. Het is dus wel de hoogste actieve vulkaan van Ecuador. Deze vulkaan kan je met een tweedaagse tocht beklimmen tot de top. De laatste eruptie heeft al lang geleden plaatsgevonden. Wel heeft deze vulkaan het stadje Latacunga (daar waar we slapen) in 2015 onder een deken van as gelegd. Helaas hebben we hier geen foto’s van kunnen vinden.

Wij hebben echter gekozen voor slechts een dagtripje (wel getwijfeld over de tweedaagse toer). Met een dagtripje wordt je met de auto tot 4.500 meter gebracht en mag je de laatste 500 hoogtemeters tot de gletsjer te voet afleggen. Verder kan je dan helaas niet meer, hiervoor heb je echt klimmateriaal nodig. Ondanks dat je flink de hoogte in gaat, hebben we er allebei nauwelijks last van gehad. Wel jammer dat we slecht weer hadden (fijne sneeuw/hagel!) en dat de vulkaan de hele tijd in de wolken heeft gelegen. Anderzijds hebben we bij Cajas National Park, de vulkaan Chimborazo en tijdens de Quilotoaloop fantastisch weer gehad… Dus klagen mogen we niet!

Verder leren we dat de gletsjer in de periode 1976 tot nu 45% geslonken is. Onze gids vertelt ons ook nog dat in het afgelopen half jaar de ijsgrens 60 meter opgeschoven is… En helaas niet naar beneden! Onderweg naar beneden spotten we nog een ‘lomo de paramo’. Onze gids vertelt ons dat dit dier in het nationaal park Cotopaxi in het wild leeft en eigenlijk een soort van kruising tussen een wolf en vos is.

En hiermee…

… zit onze trip in Ecuador er al weer bijna op. Vanuit Latacunga vertrekken we naar Quito, de hoofdstad van Ecuador. Komende vrijdag vliegen we door naar Peru, waar onze trip begint met het verwelkomen van Maikel [e-38] Thomas! Nu al zin in!

• 28 Augustus 2022 - 23:29

Maris:

Ooooh ziet er echt weer supermooi uit!!! Die trui van Menno past er toch ook helemaal bij!! Zanna zegt dat ze met haar kinderen ook die reis gaat maken...

• 29 Augustus 2022 - 06:44

Thierry :

Wordt straks nog lastig om de mooiste foto te kiezen. Prachtige ervaring weer mannen.

• 29 Augustus 2022 - 10:37

Cor En Tonny:

Wat een mooi verslag weer van jullie mooie reis,en die beklimmingen stoer hoor wat een uitdaging weer.Blijf wel voorzichtig liefs Pa en Ma xxx

• 29 Augustus 2022 - 11:46

Henk & Petra ⁹:

Weer genoeg ondernomen. Mooie foto's en een mooi verslag. Gr Pa en Ma xxx

• 29 Augustus 2022 - 18:18

Cor En Tonny:

Hallo vakantiegangers, wat een zalige inspannende trip weer.
    Een mooi verslag Jasper, alsof we erbij waren. Fijn dat de kennissen aansluiten. Geniet daar ook van, en houd ons op de hoogte. Mooie foto's Menno.

• 03 September 2022 - 23:09

Daisy :