Bogota! - Reisverslag uit Bogota, Colombia van Jasper Pardoel - WaarBenJij.nu Bogota! - Reisverslag uit Bogota, Colombia van Jasper Pardoel - WaarBenJij.nu

Bogota!

Door: Jasper

Blijf op de hoogte en volg Jasper

01 Augustus 2022 | Colombia, Bogota

De hoofdstad van Colombia, gelegen op 2.600-2.800 meter hoogte. De Colombianen zelf noemen het ook wel de ijskast van Colombia, aangezien het er een stuk kouder is dan in de rest van Colombia. En inderdaad, we lopen met regelmaat met een lange broek en trui aan (maar overdag altijd wel in korte broek). Van veel reizigers die we tegenkwamen in andere delen van Colombia, begrepen wij dat ze Bogota niet zo leuk/bijzonder vonden. Misschien is het net zoals met Bangkok in Thailand; you hate it or you love it! En voor ons geldt voor Bogota hetzelfde als voor Bangkok… We love it!

Op de eerste dag in Bogota zijn we direct naar Monserrate gegaan (bijna 3.200 meter boven zeeniveau). Een hoge berg aan de rand van de stad, waar je met een kabelbaan naar toe kan gaan en waar je een prachtig uitzicht over de stad hebt. Een stad met afgewisseld hoge torens en woningen die je in Engeland verwacht. En ze staan letterlijk naast elkaar. Er wonen ongeveer acht á negen miljoen mensen in Bogota en toch ervaar ik de stad niet als mega chaotisch. Hier denken we echter niet hetzelfde over…

Als ik Bogota vergelijk met andere wereldsteden waar ik ben geweest, dan vind ik het aansluiten bij Kuala Lumpur. Enorm groot, veel verkeer, veel mensen en veel drukte (er gebeurd gewoon veel)… Maar wel met structuur. Als je dan bijvoorbeeld Jakarta, Bangkok of Dehli neemt, vind ik dat gewoon een ongeorganiseerde bende (wat overigens ook leuk kan zijn)!

In Bogota zelf hebben we verder ook nog het historische centrum verkend (diverse pleintjes, kleine straatjes met een soort van kinderkopjes én oude en kleine gebouwtjes) en zijn we op zondag te voet naar het Museo del Oro geweest (goudmuseum). Hier leek heel Bogota op zondag te willen zijn… Wat een drukte! Onderweg wel over een soort van vrijmarkt gewandeld, waar een enorm gemoedelijke sfeer hing. Op maandag wilde we naar het Museo Nacional de Colombia gaan, maar dat bleek gesloten te zijn op maandag. Lekkere voorbereiding boys!

Zipaquirá

Een stadje net buiten Bogota waar een enorme ondergrondse zoutkathedraal te bezoeken is. Ook hier zijn we op eigen initiatief naar toe gegaan (dus zonder georganiseerde tour), wat ook weer prima mogelijk bleek te zijn. Eerst met het openbaar vervoer richting de noordzijde van de stad en vervolgens met een bus naar het stadje.

De zoutkathedraal zelf vonden we tegenvallen. Wat kan er van het geloof toch ook een commerciële trekpleister gemaakt worden. De uitgehouwen ruimtes waarin de kathedraal is gevestigd, zijn best imposant om te zien. Maar al de commercie eromheen… Bizar! Het leek wel een ondergronds winkelcentrum. Verder hadden we ook meer “zout” verwacht. Prima bezienswaardigheid als je in Bogota bent en tijd genoeg hebt, maar als je wat krapper in de tijd zit… Overslaan!

Dineren

In Bogota heb je verder Zona G. Een gedeelte in de stad waar hippe en trendy restaurants zitten. Een wat duurder segment, maar aangezien we tot dusver spotgoedkoop gegeten hebben in Colombia, willen we best een keer iets meer uitgeven (in vergelijking met Nederland is het nog steeds goedkoop). Drie pogingen gewaagd en om eerlijk te zijn… Het kan ons niet bekoren. Keukenhelden kom je hier niet snel tegen. Een heerlijke pechuga a la plancha (een stuk gegrilde dunne kipfilet waar we enorm fan van zijn geworden) van € 3,-- tot maximaal € 5,--, was eigenlijk altijd lekkerder dan het veel duurdere eten wat we hier hebben gegeten. En één keer kregen we ook veel te veel, wat we in hebben laten pakken en aan een dakloze hebben gegeven, die ontzettend ijverig bezig was met afval te sorteren. Iets wat je hier veel ziet; ze legen de prullenbakken op straten, sorteren het afval en zeulen vervolgens met grote hoeveelheden gesorteerd afval. Wij denken dat ze deze inleveren en hier geld voor krijgen. Respect!

En dan… Uitgaan!

Man man man… We genieten nog na. Theatron, de grootste gaydiscotheek van Latijns-Amerika (en tevens één van de grootste van de wereld). Wat een tent! In totaal zestien zalen met allerlei verschillende soorten muziek, enkel geopend op donderdag tot en met zaterdag. Op donderdag hadden we al het idee dat het een grote tent was, maar toen we op vrijdag binnenkwamen, bleek ook de hoofdzaal open te zijn. Alleen deze bleek al zo groot te zijn als (voor mijn gevoel) de AFAS Live.

Deze tent trekt ook een enorm breed publiek. Je treft er gewoon de mens in de breedste zin van het woord aan… In alle verschijningsvormen dus! En werkelijk iedereen danst, feest en sjanst of zijn leven er vanaf hangt. Hoe je jezelf ook identificeert óf hoe je jezelf ook uit… Het zal iedereen die daar binnen staat een worst wezen. En mocht je als hetero naar Colombia gaan… Laat je niet afschrikken door “gaydiscotheek”; het stikt er ook van de hetero’s en het is werkelijk waar één groot feest!

LGBT friendly

En dat sluit perfect aan bij iets wat we ook over Colombia kwijt willen. Wij ervaren Colombia als een enorm open-minded land. Waar je ook komt… Overal prijkt de regenboogvlag en Colombianen vinden het naar ons idee belangrijk om te tonen dat iedereen welkom is. Hoe klein een dorpje ook is. Eerlijk gezegd lopen wij nooit hand in hand, maar ik ben er van overtuigd dat het hier in Colombia veiliger is dan in Nederland. En daar we (als voorbeeld) twee mannen of twee vrouwen hand in hand op straat zien lopen… De Colombianen zal het werkelijk een worst wezen. Fantastisch om te ervaren!

Laatste dag Colombia

Morgen vliegen we vanuit Bogota naar Ecaudor om de dag erna direct door te vliegen naar de Galapagos eilanden (dit is alleen vanuit Ecaudor mogelijk). We verwachten dat dit één van de hoogtepunten van onze reis gaat worden, al zijn we al enorm dankbaar voor de fantastische tijd die we hier in Colombia hebben gehad.

• 02 Augustus 2022 - 08:09

Thierry :

Lekker genieten!

• 02 Augustus 2022 - 09:11

Bernadet Henk:

Wat weer een fantastisch verhaal alleen maar genieten! Veilige reis...voor morgen

• 02 Augustus 2022 - 11:22

Hans En Conny:

Tjonge tjonge wat doen jullie enorm veel ervaringen op. Blijft leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken. Ga zo door en ik wacht ongeduldig op de volgende belevenissen.

• 02 Augustus 2022 - 12:31

Jan-Willem En Beppie.:

Lees het met bijzonder veel plezier van de verslagen.
    Ben benieuwd naar Equador, beetje ondergesneeuwd door de andere landen. Naar ik zo weet hebben ze de hoogste waterval en natuurlijk de Galaposeilanden.
    Misschien nog hun eigen Inca-cultuur?

• 02 Augustus 2022 - 14:18

Wieske:

Het lijkt me heerlijk daar!
    Weer erg leuk om te lezen, buurtjes. Jullie maken er iets fantastisch van! Xx

• 02 Augustus 2022 - 18:39

Jan En Anny:

Jan en Anny.
    Wat een geweldige reis maken jullie,
    En mooie verhalen om te lezen ,
    Wachten weer op het volgende verhaal.

• 06 Augustus 2022 - 10:59

Henk En Loes:

Jasper
    Wat ben je toch een prachtige verteller. Zo mooi om jullie avonturen zo te volgen.
    Blijven genieten hoor zeker ook met het nieuwe avontuur op de eilanden.
    Liefs ome Henk en Loes

• 12 Augustus 2022 - 12:38

Marijke & Mario:

Wat kan NL nog veel leren van andere landen, zeker van Colombia, jezelf zijn heel belangrijk, je bent zoals je bent ieder is *UNIEK* op zijn/haar eigen manier Respect naar iedereen toe en iedereen in zijn/haar waarde laten, welke geaardheid er ook bestaat of is.

Wederom volop genoten van jullie reisverslag, iets later gelezen ivb ik het nu pas helder kan lezen, sorry, maar beter laat als nooit, safe together on to the next page in your unread book xx