The final destination (in Ecuador)… Quito! - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Jasper Pardoel - WaarBenJij.nu The final destination (in Ecuador)… Quito! - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Jasper Pardoel - WaarBenJij.nu

The final destination (in Ecuador)… Quito!

Door: Jasper

Blijf op de hoogte en volg Jasper

01 September 2022 | Ecuador, Quito

Volgens zijn eigen Wikipedia-pagina is Quito de hoogst gelegen hoofdstad ter wereld. Wij waren in de veronderstelling dat de hoogst gelegen hoofdstad van de wereld La Paz in Bolivia was. Alleen is niet La Paz, maar Sucre officieel de hoofdstad van Bolivia. Weer wat geleerd…

Om eerlijk te zijn, ben ik blij verrast door Quito. Veel prachtige oude gebouwen (het staat niet voor niets op de UNESCO-werelderfgoedlijst), sfeervolle straatjes en pleintjes, hoogteverschillen aangezien het tussen de bergen ligt én er is meer (leuks) te doen dan ik had verwacht. We zijn onze dagen in Quito begonnen met de wandelroute van onze Lonely Planet door het oude centrum, waarbij we de hoogtepunten hebben gezien en vanaf de grote kathedraal die we hebben beklommen, een prachtig uitzicht over de stad hadden. Op zich best bijzonder dat de stad zoveel oude gebouwen heeft, als je je realiseert dat de stad omringt is door maar liefst elf vulkanen en in het verleden meerdere keren flink tot volledig verwoest is door aardbevingen. In de avond viel ons op dat de drukke straten compleet leeglopen en lijkt de stad volledig verlaten (bijna eng stil). Dit komt wel mede doordat we op werkdagen in Quito verblijven en niet in het weekend.

Het middelpunt van de aarde

Op de tweede dag zijn we naar (Ciudad) Mitad del Mundo geweest. Hier wordt gesteld dat je precies op de evenaar bent, of sterker nog… Op het middelpunt van de aarde! Bij aankomst wordt nog buiten de poorten door een andere operator geprobeerd ons een toer te verkopen, waarbij je naar (schijnbaar) het echte middelpunt van de aarde gaat. We hadden inderdaad al vernomen dat de evenaar niet precies in het Mitad del Mundo ligt, maar enkele meters er vanaf. Voor de toer hebben we gepast.

Het Mitad del Mundo is vooral een toeristische trekpleister, met veel restaurantjes en nog veel meer souvenirwinkeltjes. Bij het checken van het kompas van de iPhone, zien we ook dat we net iets zuidelijker van de evenaar zijn. Als we dan toch zo dicht bij de evenaar zijn, dan wil ik er natuurlijk ook daadwerkelijk opstaan. Bij het verlaten van Mitad del Mundo dan een stukje noordelijker gewandeld om even het gevoel te hebben van “even op de evenaar te staan”. Een foto van die plek hebben we niet gemaakt, want de straat waar we stonden zag er echt verschrikkelijk uit.

Museo Intiñan

Ook hebben we het Museo Intiñan bezocht. Dit museum ligt tussen het punt waarop het kompas van de iPhone aangeeft dat je op de evenaar staat én Mitad del Mundo. Hier wordt gesteld dat je daadwerkelijk op de evenaar staat (de iPhone geeft aan net iets zuidelijker van de evenaar staat). Onze gids gaf aan dat er een afwijking in smartphones zit, waardoor deze nooit de exacte informatie weergeeft.

Hoe zit het nou? Deze vraag stelden wij ons ook. In het museum wordt met enkele trucjes (die je zelf uit mag proberen) zichtbaar gemaakt dat je in Museo Intiñan daadwerkelijk op de evenaar staat en welke effecten dit heeft. Zo kan je er bijvoorbeeld een ei laten balanceren op een spijker en verlies je (schijnbaar) spierkracht en een kilo lichaamsgewicht als je precies op de evenaar staat. Maar uiteindelijk ben ik met één trucje overtuigd dat ik daadwerkelijk op de evenaar heb gestaan.

Onze gids illustreerde met een bak water waar een stop in zat, wat het effect is op blaadjes in de bak water als je de bak water precies op de evenaar laat leeglopen; de blaadjes zakken recht naar beneden. Zet je de bak water een meter naar het zuiden, ontstaat er een kolk en zakken de blaadjes met de klok mee naar beneden. Zet je de bak water een meter naar het noorden, ontstaat er ook een kolk, maar dan zakken de blaadjes tegen de klok in naar beneden. Dit werkt ook bij orkanen/tropische cyclonen zo… Boven de evenaar draait de wind tegen de klok in rond het oog van de storm en onder de evenaar met de klok mee.

Van alle landen waar de evenaar doorheen loopt, is Ecuador uniek. Schijnbaar is Ecuador het enige land waar de evenaar door de bergen loopt. Alle andere landen schijnen geen gebergte vergelijkbaar met het Andes-gebergte te hebben op het punt waar de evenaar door het land loopt.

Ik ben in ieder geval overtuigd van waar de evenaar nu exact ligt en dat ik er precies op heb gestaan, maar bovenal heb ik een ontzettend leuke dag gehad!

Free Walking Tour door de stad Quito

Of ja… Zo wordt het “verkocht”! Voor de toer daadwerkelijk begon, werd ons al verteld dat de fooi meer een verplichting is, aangezien de gids onderweg ook kosten maakt. Beetje bijzonder, al hadden we er op het einde van de toer totaal geen moeite mee om fooi te geven!

Om eerlijk te zijn, was het niet echt een stadstoer. Helemaal niet erg, aangezien we zelf al een wandeling door de stad hadden gemaakt. Natuurlijk hebben we wel wat uitleg gekregen over de verschillende belangrijke gebouwen en pleinen, maar veel meer over de geschiedenis, de (eet)gewoontes (inclusief proeven) en de gebruiken van de mensen uit Quito en Ecuador. Zo bezochten we onder andere een winkel waar we uitleg kregen over Ecuadoraanse chocolade (inclusief proeverij) en een markthal waar met name vlees, groente en fruit verkocht worden, met uitleg over de exportproducten van Ecuador (bananen, cacao en koffie zijn de nummer 1, 2 en 3 exportproducten). En voor mij weer een weetje (eigenlijk best logisch, maar ik had er nog nooit zo over nagedacht); een kip heeft nog niet volledig ontwikkelde eieren in zich als die wordt geslacht! Hier in Ecuador wordt door velen voor het maken van bijvoorbeeld kippensoep de kip inclusief eieren gekookt, om een nog betere smaak te krijgen.

Op de laatste dag…

… hebben we nog een ritje gemaakt met de Teleférico; een gondel die reikt naar de top van de vulkaan die het dichts op de stad is gelegen. Vanaf deze vulkaan, genaamd Pichincha, zou je een prachtig uitzicht over de stad moeten hebben. Enige nadeel is dat het ding vol zendmasten en antennes staat, die het uitzicht totaal ontsieren en waardoor je dus geen één fatsoenlijke foto kunt maken van het zicht over de stad.

Ecuador samengevat

Een prachtig land, waar we een mega toffe tijd hebben gehad. Voor mij geldt sowieso dat ik er een aantal gave ervaringen heb gehad, zelfs een aantal van de meest gave ervaringen die ik ooit heb gehad! Hiermee bedoel ik het duiken met de hamerhaaien en manta-ray’s. Maar het abseilen door de watervallen staat ook hoog in het lijstje!

Wat ons verder is opgevallen in Ecuador:

• - De gemiddelde Ecuadoraan houdt van zoetigheid. Op iedere hoek van de straat vindt je wel een ‘pandelaria y pastelaria’; (banket)bakkerij. Brood wordt er niet veel verkocht, maar gebak en koek des te meer. Maar ook ijs wordt overal verkocht.
  • - Aangezien Ecuadoranen zo'n zoetekauwen zijn eigenlijk onbegrijpelijk, maar tandpasta is heel duur (meer dan acht dollar voor een tube).
  • - Ecuadoranen gaan niet aan de kant. Loop je op het trottoir met z’n tweeën naast elkaar en komen er ook twee voetgangers tegemoet, dan wordt jij zowat de gevel in geperst en blijven zij lekker met z’n tweeën naast elkaar lopen (ook kinderen!).
  • - Ecuador moet het echt van de natuur hebben. Aan de afwerking van panden (inclusief woningen) wordt weinig aandacht besteedt. Ook de grotere huizen blijven vaak onafgewerkt óf worden niet onderhouden. Wel geinig dat we bij het landen in Guayaquil een compleet ander beeld hadden. Blijkbaar vlogen we toen over een (villa)wijk waar de woningen wel luxe afgewerkt waren. Ook Quito is een uitzondering op het geheel. Hier zijn de meeste panden ook (beter) afgewerkt.
  • - De Ecuadoranen zijn stipt! Vertrekt de bus om 10:00 uur, dan vertrekt deze ook om 10:00 uur. Daarbij blijkt de verwachte reistijd ook altijd te kloppen, bijna op de minuut nauwkeurig.
  • - Het lijkt wel of iedere Ecuadoraan een hond heeft. Aangezien we beide hondenliefhebbers zijn, kunnen we dit enorm waarderen. Het bijzondere is wel dat het aantal katten die we in Ecuador gezien hebben, werkelijk op één hand te tellen zijn.
  • - Met name in de steden lijkt alles voor een dollar verkocht te worden. Overal op straat wordt van alles aangeboden voor één dollar. Dat doen ze luidruchtig, waardoor je hele dag “Un dollar, un dollar” hoort. Misschien een idee voor HEMA om een Ecuadoraanse variant te beginnen: Ecuadoraanse Eenheidsprijzen Maatschappij Quito (EEMQ).
  • - We verbazen ons werkelijk over de bizar goedkope prijzen van bus- en taxiritjes. Brandstof is heel goedkoop, maar hoe er überhaupt nog iets verdiend wordt… Werkelijk onbegrijpelijk!

• 01 September 2022 - 23:33

Thierry :

Wow

• 01 September 2022 - 23:34

Thierry :

Echt weer een mooie ervaring rijker. Heel gaaf mannen.

• 02 September 2022 - 04:15

Henk Hamminga:

De hoogste hoofdstad is Lhasa, Tibet. Dat ligt op een hoogte van 4200 meter.
    Helaas geannexeerd door China, maar dat doet aan de hoogte niets af.

• 02 September 2022 - 11:05

Jelle :

Bizar hè wat die evenaar voor (mysterieuze) invloed heeft op een aantal dingen in het leven.
    Mooi verhaal weer!

• 02 September 2022 - 12:04

Hans:

Jasper tipje mijnerzijds. Je moet van je verslagen een boekwerk maken. Alles wat je meemaakt en opschrijft, leest zo lekker weg dat een boek uitgeven eigenlijk een logisch vervolg is. Blijf doorgaan met ons verbazen over jullie avonturen. wacht met spanning het volgende verslag af.

• 02 September 2022 - 19:41

Bernadet Henk:

Hey Jasper en Menno,
    Weer een super leuk verslag ! deze reis zal jullie leven lang bij blijven!
    Veel plezier op jullie volgende bestemming.
    liefs v ons

• 03 September 2022 - 23:05

Daisy:

Wauw , met veel plezier gelezen

• 13 September 2022 - 07:13

Loes:

Wat leuk om te lezen steeds Jasper en Menno. En wat een gave reis/tijd hebben jullie! X