Cusco! - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Jasper Pardoel - WaarBenJij.nu Cusco! - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Jasper Pardoel - WaarBenJij.nu

Cusco!

Door: Jasper

Blijf op de hoogte en volg Jasper

18 September 2022 | Peru, Cuzco

Voor de meeste reizigers die naar Peru gaan DE plek om Machu Picchu te bezichtigen. Maar Cusco heeft zoveel meer. Buiten hetgeen we al gezien hadden in de boekjes, heeft Cusco écht héél véél meer!

Zoals de prachtige wijk San Blas, die gebouwd is tegen een helling, met z´n nauwe straatjes bestaande uit kinderkopjes en die beschikt over tal van leuke (koffie)barretjes en restaurantjes. Heerlijk om doorheen te slenteren. Of het centrum van de stad met misschien wel het mooiste grote plein van alle steden in Peru die we gezien hebben. Maar naast dit grote plein, beschikt de stad ook over heel veel kleinere pleintjes, die niet minder leuk zijn.

Cusco schijnt de meest veilige stad van Peru te zijn. Toch is dit de eerste stad nadat we Colombia hebben verlaten, waar ons weer regelmatig cocaïne, jointjes en magic mushrooms wordt aangeboden. Terwijl in iedere reisgids staat, "neem je tijd voor de acclimatisering in verband met de hoogte en vermijd daarom alcohol, tabak en stimulerende middelen". Toch schijnt er dus wel een afzetmarkt voor te zijn…

Een stukje geschiedenis

De stad werd in de vroege geschiedenis beheerd door de Inca’s. Toen de Spanjaarden kwamen (daar heb je ze weer), hebben die veel van de oude bouwwerken van de Inca’s afgebroken en op de fundering ervan nieuwe bouwwerken gebouwd. Waar de Inca’s ware bouwhelden bleken, bakten de Spanjaarden er weinig van. Bij aardbevingen vergingen de Spaanse bouwwerken, maar die van de Inca’s bleven staan. Het historisch centrum van Cusco is uiteindelijk op de UNESCO-werelderfgoedlijst terecht gekomen.

Net buiten de stad, bevinden zich enkele archeologische ontdekkingen. Deze hebben we op één dag bezocht, waarvan de mooiste toch wel Saqsaywaman en Puka Pukara waren (laatstgenoemde vooral op afstand). Bizar hoe egaal de stenen die de Inca’s gebruikten zijn en hoe zij die in die tijd zo prachtig in elkaar pasten. De muren zijn zonder enige mortel opgebouwd. Hetgeen de muren zo sterk maakt, is dus het perfect in elkaar passen van de stenen, zodat er geen beweging meer in zit. Knap staaltje werk!

Hoe werden deze stenen zo glad? Er werden gaten ingeboord en in deze gaten werden vochtige stokken geplaatst. In de winterperiode bevroren deze, waardoor ze uitzetten en de stenen spleten. Vervolgens werden de oneffenheden handmatig weggeslepen.

Salkantay Trail

Voor ons stond de Salkantay Trail voor de deur. Op vrijdag hebben we de laatste briefing gekregen, waarna we vol goede moed de laatste inkopen konden gaan doen. Een tocht van vijf dagen waar we rond de zeventig kilometer zouden gaan afleggen, om uiteindelijk te finishen bij één van de zeven nieuwe wereldwonderen; Machu Pichu! Voor mij één van de hoogtepunten van onze totale reis. Daarom extra leuk dat we deze nog samen doen met Maikel [e-38] Thomas, voordat zij weer terugvliegen naar Nederland.

Maar het liep even anders!

Zoals jullie hebben kunnen lezen, ben ik op de dag dat we naar Cusco vertrokken ziekjes geweest. Inmiddels was ik weer redelijk opgeknapt. Steeds nadat ik had gegeten, had ik wel nog wat problemen met de spijsvertering, maar die waren best te doen. Ik had alleen niet zoveel trek en met enige regelmaat een maagzuuraanval. De meeste die mij kennen, weten hoe ik normaal gesproken van eten houd en hoeveel ik ook kan eten.

Aan het eind van de avond ná de laatste briefing voor de Salkantay Trail én de daarop volgende nacht ging het helaas helemaal fout. In de ochtend voor de zekerheid een dokter laten komen. Door alles wat ik in de nacht was kwijtgeraakt, was ik uitgedroogd en adviseerde hij een opname in het ziekenhuis. Dit om ook uit te zoeken waar ik nu uiteindelijk ziek van ben geworden.

De diagnose was snel gesteld; een salmonella infectie (de tropische variant). Ik dacht altijd dat je deze enkel van kip en eieren kreeg, maar het is ook mogelijk van bijvoorbeeld rund, varken en zelfs zuivel.

En daar lag ik dan… Met een infuusje vocht en antibiotica. Waarschijnlijk maar voor één nachtje. Hopelijk kunnen we dan nog (met een aanpassing) iets van de Salkantay Trail meepakken en samen met Maikel [e-38] Thomas de Machu Pichu bezichtigen!

Sowieso fijn om te weten; ze checken natuurlijk meteen alle functies en verder ben ik kerngezond (met zelfs een lagere hartslag en een hoger zuurstofpercentage in het bloed dan de gemiddelde inwoner van Cusco, terwijl deze gewend zijn om op hoogte te leven)!

• 18 September 2022 - 15:49

Jasper Pardoel:

Helaas verschijnen niet alle foto´s. Dit is ook de reden waarom de eerste link niet werkt (ik had het verslag even verwijderd en vandaag opnieuw geplaatst).

• 18 September 2022 - 16:12

Mario En Marijke:

Prachtig verhaal met een bitter staartje, pfff we hopen dat je snel weer de oude bent en met Menno en je vrienden op een iets rustiger tempo dan maar jullie pad verder kunnen gaan bewandelen, zie eerst genoeg vocht binnen te krijgen en weer helemaal op te knappen, stay strong together, hopelijk kan je dit snel achter je laten en jullie volgende bladzijde van jullie avonturenboek verder bewandelen xx safe for all

• 18 September 2022 - 18:56

Bernadet En Henk:

Hey mannen,
    Jasper in t ziekenhuis oeps dat is ff schrikken! Maar hopelijk weer de goede kant op nu!
    Nou ik heb er ook nog nooit v gehoord dat er meerdere salmonellas zijn...?
    Nou weer een mooi stukje geschiedenis wat je verteld!
    Hou jullie haaks en blijf gezond allemaal! Toi Toi

• 18 September 2022 - 21:16

Thierry :

Aaaaah. Gelukkig ben je verder kerngezond. En hebben jullie nog maanden aan avonturen te beleven.

• 18 September 2022 - 21:58

Hans V Erp:

Hoe Jasper

• 18 September 2022 - 22:03

Hans V Erp:

Ho ho Jasper, wat ben je toch allemaal aan het doen? Zorg wel dat je op de been blijft. Zou zonde zijn voor jullie beiden als je dit avontuur vroegtijdig zou moeten afbreken. Bij het volgende verslag hoop ik dat je weer helemaal het mannetje bent. TOI TOI TOI

• 22 September 2022 - 22:21

Fleur:

Aaahhh wat balen Jasper! Hopelijk voel je je weer fit inmiddels… en anders nog even rustig aan weer aansterken, zodat je snel weer kan eten als vanouds!!